2014 02 07 wywiad becela 04Po raz kolejny II Liceum Ogólnokształcące z Nowogardu znalazło się w rankingu Perspektyw. Jako jedyne liceum reprentujące nasz powiat zajęło 19 miejsce w województwie zachodniopomorskim oraz 494 w Polsce. II LO otrzymało również tytuł brązowej szkoły, który jest potwierdzeniem wysokiej jakości kształcenia.
W związku z tym postanowiliśmy przeprowadzić wywiad z Leszkiem Becelą dyrektorem Zespołu Szkól Ogólnokształcących w Nowogardzie.

Anna Narkiewicz: Od kiedy Pan pełni funkcje dyrektora szkoły? Jak wyglądała Pana droga zawodowa?

Leszek Becela: Po zakończeniu studiów na Wydziale Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM w Poznaniu rozpocząłem pracę na stanowisku nauczyciela geografii w Szkole Podstawowej nr 3 w Nowogardzie. Było to w roku 1989, uruchamiano właśnie naukę w tej szkole. Początkowo szkoła pracowała tylko z młodszymi dziećmi. W 1990 roku uczyliśmy już cały przekrój 8 klasowej szkoły podstawowej. W 1993 roku utworzono II Liceum Ogólnokształcące łącząc obie szkoły w Zespół Szkół Ogólnokształcących. W roku 1995 na emeryturę odszedł dyrektor Pan Bogusław Dziura i ogłoszono konkurs na stanowisko dyrektora ZSO. Po pozytywnym rozstrzygnięciu konkursu powierzono mi stanowisko dyrektora ZSO w Nowogardzie. W kolejnych konkursach na dyrektora szkoły komisje uznawały moje koncepcje kierowania szkołą. W ten sposób nadal kieruję ZSO. Był to okres rewolucyjnych zmian w polskiej oświacie. Nastąpiło przejęcie odpowiedzialności za prowadzenie szkół przez samorząd lokalny. Podzielono naukę uczniów na 4 etapy edukacyjne. Pojawił się nowy typ szkoły: gimnazjum. Wprowadzono egzaminy zewnętrzne. Obecnie kończymy wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Niewątpliwie wiele zmieniło się w polskiej oświacie w ostatnich 2 dekadach.

 AN: Jakie elementy w sposób istotny wpływają na sukces szkoły?

LB: II Liceum Ogólnokształcące od wielu lat jest notowane w rankingu szkół ponadgimnazjalnych. Jest to bardzo wymierny wskaźnik dobrej kondycji naszej szkoły. Jest to jednak tylko tabelaryczne zestawienie wyników. Ważniejsze dla mnie są wiadomości o naszych absolwentach, które docierają do nas po wielu latach od ukończenia szkoły. To jak kontynuowali kształcenie , jak rozwijają kariery zawodowe, jakimi są ludźmi utwierdza mnie w przekonaniu o tym, że dobrze przygotowaliśmy ich do dorosłego życia.
Nie ma prostych recept na sukces. Szkoła jest organizacją złożoną co komplikuje zarządzanie. Najważniejszym elementem jest na pewno nauczyciel - autonomiczny, konsekwentny, najlepiej pasjonat w swojej dziedzinie wiedzy. Jeżeli na swojej drodze spotka ucznia chcącego się rozwijać sukces jest blisko.

AN: W jaki sposób kadra kierownicza, rozwój szkoły, zaplecze funkcjonowania szkoły ,współpraca pomiędzy gminą Nowogard i miastami partnerskimi wpływają na tak dobre wyniki szkoły?

LB:Miło mi, że dostrzega Pani wyniki naszej pracy w kategoriach sukcesu. Wyniki szkoły są wypadkową współpracy różnych podmiotów: uczniów, nauczycieli, rodziców, organu prowadzącego szkołę, kuratora oświaty i dyrektora. Za bazę materialną odpowiada organ prowadzący szkołę i dyrektor. Sfera dydaktyczno-wychowawcza zależy zaangażowania wszystkich członków społeczności szkolnej.
Staramy się aby uczniowie, którzy decydują się kontynuować u nas naukę mogli rozwinąć skrzydła swojej wiedzy i osobowości. Aby byli obywatelami otwartymi na świat i by czuli pewność swojej wiedzy i umiejętności. Od wielu lat prowadzimy międzynarodowe wymiany młodzieży. Najtrwalsza współpraca odbywa się ze szkołą Gimnasium Heide-Ost w partnerskim mieście Heide.
Szkoła jest organizacją, która nieustannie się zmienia. Mam to szczęście, że mogę współpracować z wyjątkowymi współpracownikami i dzięki temu potrafimy sprostać nowym wymaganiom. Ważne jest również wsparcie władz samorządowych jakiego doświadczamy od powołania szkoły do życia.
II Liceum Ogólnokształcące jest związane organizacyjnie z Gimnazjum nr 2. Nauczyciele są zorientowani w procesie dydaktycznym obu poziomów edukacyjnych. Pozwala to skuteczniej pracować. Nie bez znaczenia jest wzajemny wpływ wychowawczy młodzieży gimnazjalnej i licealnej.

AN:Wiadomo, że z pobytu w szkole najbardziej zapamiętuje się niekoniecznie same lekcje. Co, oprócz zwykłych lekcji proponuje uczniom szkoła?

LB: Staramy się aby oferta szkoły dotycząca zajęć nieobowiązkowych była jak najlepiej dopasowana do oczekiwań uczniów. Uczniowie mogą pracować w ramach kół zainteresowań gdzie głównie przygotowują się do konkursów i olimpiad przedmiotowych. Mogą również rozwijać swoje pasje artystyczne w amatorskim ruchu teatralnym. Dla zainteresowanych sportem proponujemy zajęcia SKS-u i zachęcamy do wykorzystania zasobów kompleksu boisk „Orlik" oraz sztucznego lodowiska w sezonie zimowym. Aktualnie przygotowujemy bazę do działania koła krótkofalowców oraz koła astronomicznego.

AN: Jakie pan ma dalsze cele na przyszłość związane z waszą szkołą?

LB:Celem zasadniczym jest utrzymanie dobrego poziomu pracy szkoły. Za kilka lat zegary odmierzą 25 lat istnienia szkoły. Będzie to dobra chwila na kompleksowe podsumowanie naszych efektów. Osobiście mam nadzieję, że będę miał wpływ na to jak będą się kształtowały losy naszej szkoły.

Dziękuję za rozmowę i oczywiście życzę wielu sukcesów i satysfakcji z pracy.

Wywiad przeprowadziła Anna Narkiewicz

 

2014 02 07 wywiad becela 05