Stanowisko Gminy Nowogardw sprawie postępowania dotyczącego wyboru partnera prywatnego, który świadczył będzie usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Nowogard

Szanowni Państwo,
w związku z tym, iż w ostatnim czasie pojawiło się szereg nieprawdziwych i niespójnych informacji na temat działania Gminy Nowogard w obszarze wyboru nowego operatora, który świadczył będzie usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, pragniemy Państwa zapewnić i uspokoić, iż nie ma w obecnej chwili żadnego ryzyka zakłócenia dostaw wody i odprowadzania ścieków.

Dla spokoju mieszkańców naszej gminy i zdementowania wszystkich nieprawdziwych i niespójnych informacji w tej sprawie przedstawiamy poniżej oficjalne stanowisko Gminy.

W dniu 19.09.2012 r. Gmina Nowogard ogłosiła o wszczęciu postępowania w sprawie „Świadczenia na terenie Gminy Nowogard usług z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, z wykorzystaniem majątku wodociągowego i kanalizacyjnego dzierżawionego od Gminy Nowogard, na podstawie umowy zawartej w oparciu o przepisy ustawy z dnia 19.12.2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym”.

W następstwie ogłoszenia o postępowaniu do Gminy Nowogard wpłynęły wnioski o zawarcie umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zainteresowanych pięciu podmiotów. Gmina przeprowadziła negocjacje z oferentami, którzy zgłosili akcept udziału w postępowaniu. Po zakończeniu negocjacji, Gmina Nowogard zaprosiła do złożenia ofert przez kandydatów, z którymi prowadziła negocjacje. W postępowaniu zostały złożone dwie oferty tj. przez Przedsiębiorstwo Usług Wodnych i Sanitarnych Sp. z o.o. oraz Wasserverbrand Lausitz Beteriebsfuhrungs GMbH. Ostatecznie przetarg wygrała oferta firmy niemieckiej, która zaproponowała korzystniejsze warunki dla mieszkańców Gminy Nowogard z uwagi na niższe stawki cen za dostawę wody i odbiór ścieków.

Wszystkie czynności w tej sprawie prowadzone były przez specjalnie powołany zespół negocjacyjny w skład którego wchodziły osoby: Damian Simiński – Zastępca
burmistrza, Tadeusz Fiejdasz – Kierownik Wydziału GKMiOŚ, Joanna Krępa – Zastępca Kierownika Wydziału GKMiOŚ, Anna Kordas – Inspektor Wydziału GKMiOŚ.

Prawidłowość postępowania prowadzonego przez Gminę Nowogard potwierdził dwukrotnie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w postanowieniu z dnia 18.12.2013 r. (sygn. akt: I SA/Sz 1409/13) oraz w wyroku z dnia 03.04.2014 r. (sygn. akt: I SA/Sz 302/14). Dodatkowo postanowienie WSA w Szczecinie z dnia 18.12.2013 r. utrzymane zostało w mocy przez Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie z dnia 29.04.2014 r. (sygn. akt: II GSK 633/14).

Odnośnie do publikowanych i wygłaszanych informacji, które mogą rodzić obawy mieszkańców, należy zaznaczyć, iż skierowano do Dziennika Nowogardzkiego wniosek o sprostowanie nieprawdziwych i nieścisłych informacji, które zostały opublikowane w sprawie prowadzonego przez Gminę postępowania. Sprostowanie to, zgodnie z ustawą Prawo prasowe, winno zostać opublikowane w najbliższym przygotowanym do druku numerze tego czasopisma.

Jednocześnie pragniemy zaznaczyć, że zainicjowanie i przeprowadzenie postępowania dotyczącego wyboru partnera prywatnego służy polepszeniu jakości świadczonych usług w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz uzyskaniu najniższej ceny jaką będą płacili mieszkańcy gminy za dostawę wody i odprowadzanie ścieków przez najbliższe kilkanaście lat. Na obecnym etapie, już po zakończeniu postępowania o wyborze partnera prywatnego można stwierdzić z całą stanowczością, iż cel ten został osiągnięty. Natomiast decyzje gminy co do sposobu wyboru nowego operatora (tj. opartego na formule partnerstwa publiczno-prywatnego) są pozytywnie oceniane nawet na szczeblu krajowym, o czym przekonuje choćby artykuł zamieszczony w prasie fachowej tj. „FORUM PPP magazyn inwestycji publicznych” (nr 2/2014).

Sekretarz Gminy Nowogard
Agnieszka Biegańska - Sawicka