herbW nawiązaniu do artykułu Dziennika Nowogardzkiego z 3 października 2014 r. pt. „Podwyżki zaplanowano po wyborach" informuję, iż poniżej cytowana wypowiedź Pana radnego Marcina Nieradki nie przedstawia stanu faktycznego i nie jest zgodna z prawdą:
„Wieloletnia Prognoza Finansowa to nic innego, jak plany finansowe gminy na najbliższe dziewięć lat. Przygotowują je zawsze burmistrz we współpracy ze skarbnikiem i własnym zapleczem. Dokument zakładający perspektywę kształtowania się finansów gminy do 2023 r. został dostarczony wszystkim radnym do oceny. Nie wiem, czy każdy zapoznał się z planami na najbliższe lata. Ja zajrzałem do dokumentu. I perspektywa przygotowana przez Roberta Czaplę zakłada niestety większe wpływy z podatków, w tym również z opłat za nieruchomości. Oznacza to tylko jedno – po wyborach czekają nas podwyżki. Logika jest prosta. Im większe wpływy w gminnym budżecie, tym mniej pieniędzy w portfelu mieszkańca. Gminną kasę wypełniają przecież dochody społeczeństwa".

Pragnę zauważyć, iż Rada Miejska w Nowogardzie uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej ( dalej WPF) przyjęła 28 stycznia br. W związku z powyższym Pan radny Marcin Nieradka posiadał wiedzę w zakresie WPF już w styczniu 2014 roku. Niniejsza uchwała podobnie jak uchwała budżetowa została szczegółowo omówiona zarówno na posiedzeniach komisji jak i sesji Rady Miejskiej.

Zgodnie z wymogami ustawowymi Wieloletnia Prognoza Finansowa musi być realistyczna i przygotowana w oparciu o obowiązujące w danej gminie umowy bankowe jak i akty prawa miejscowego do których należy zaliczyć obowiązujące uchwały podatkowe. Obecnie obowiązująca w gminie uchwała w sprawie podatku od nieruchomości została podjęta przez Radę Miejską dnia 28 listopada 2012 roku i nie była do chwili obecnej zmieniana. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa polskiego ustalenie stawek podatkowych w gminie Nowogard należy wyłącznie do Rady Miejskiej (w tym m.in. do Pana radnego Marcina Nieradki). W tym miejscu należy stwierdzić fakt, iż Burmistrz Nowogardu nie decyduje o wysokości stawek podatkowych na terenie gminy.
Gmina Nowogard jest zobligowana opracować WPF na podstawie obowiązujących przepisów prawa polskiego (ustaw) i aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych podjętych przez Radę Miejska). Wieloletnia Prognoza Finansowa w samej nazwie wskazuje, iż jest prognozą czyli przewidywanym wykonaniem budżetów w latach przyszłych. Różnice w pozycjach przedstawionych przez Pana Radnego wynikają nie z podwyżki stawek podatkowych ustalanych w drodze uchwał przez Radę Miejską, a tylko i wyłącznie z procentowej zmiany prognozy wpływów podatkowych.
Pragnę wyjaśnić, iż wyższe wpływy podatkowe w kolejnych latach tj. 2014-2023 wynikają z przyjętego wyższego wskaźnika realizacji tych dochodów jak również inflacji i wskaźnika wzrostu gospodarczego.
Prawidłowe planowanie opiera się na tym, iż ustalony 100% wymiar wpływów podatkowych na potrzeby planowania ujmuje się w niższym procencie gdyż jak wszyscy wiemy w trakcie roku budżetowego wielu podatników występuje o rozłożenie na raty czy też odroczenie terminu płatności swoich zobowiązań podatkowych. W gminie Nowogard na potrzeby planowania WPF przyjmuje się wskaźnik realizacji dochodów podatkowych na poziomie 86- 92 % ustalonego wymiaru wpływów podatkowych. W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż wyższe wpływy podatkowe w kolejnych latach nie wynikają z podwyżki podatków a tylko i wyłącznie z przyjętego wyższego wskaźnika realizacji tych dochodów.
Ponadto pragnę zauważyć, iż od roku 2014 do budżetu gminy Nowogard przewiduje się wyższe wpływy podatku od nieruchomości z tytułu nowo wybudowanego przez ZCG RXXI - Zakładu Gospodarki Odpadami w Słajsinie oraz utworzonej na terenie gminy Nowogard specjalnej strefy ekonomicznej dla przyszłych inwestorów (firm) budujących nowe zakłady pracy i tworzących nowe miejsca pracy.
Na potwierdzenie powyższych informacji pragnę podkreślić, iż uchwała w sprawie WPF podobnie jaki inne uchwały podejmowane przez Radę Miejską w Nowogardzie podlega badaniu w zakresie rzetelności i odzwierciedlenia stanu faktycznego przez organ nadzoru jakim jest Regionalna Izba Obrachunkowa w Szczecinie. Niniejsza uchwała uzyskała pozytywną opinię RIO w Szczecinie.
Reasumując należy podkreślić, iż wyżej opisane informacje Pan radny Marcin Nieradka posiadał od stycznia bieżącego roku oraz na zadane pytanie w przedmiotowej sprawie uzyskał stosowną odpowiedź podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej dnia 30 września 2014 roku.

Nowogard, dnia 7 października 2014 roku

skarbnik gminy Nowogard
Marcin Marchewka