W dniach od 3 do 18 kwietnia w miejscowościach: Jarchlino, Wierzbięcin, Ostrzyca, Trzechel, Żabowo, Orzechowo, Błotno, Strzelewo, Długołęka, Olchowo, a także w Nowogardzie w Szkole Podstawowej Nr 3, Szkole Podstawowej Nr 4, Nowogardzkim Domu Kultury oraz w Centrum Edukacyjnym Zielona odbyły się spotkania dotyczące nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi.
Pracownicy Urzędu Miejskiego oraz Zarządu Budynków Komunalnych udzielali odpowiedzi na szereg pytań zadawanych przez obecnych na spotkaniach mieszkańców gminy oraz członków zarządów Wspólnot Mieszkaniowych związanych z nowym systemem. W trakcie zebrań można było skorzystać z pomocy przy wypełnianiu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz oświadczeń na potrzeby sporządzenia deklaracji.

Najczęściej zadawane pytania podczas spotkań:

 

 1. Kto ma obowiązek złożenia deklaracji i ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
Obowiązek złożenia deklaracji należy do właściciela nieruchomości, przez którego rozumie się także współwłaściciela, użytkownika wieczystego, dzierżawcę, czy zarządcę nieruchomości. W przypadku budynków wielolokalowych w imieniu mieszkańców deklarację wypełni i złoży do gminy zarząd spółdzielni mieszkaniowej, wynajęty zarządca, czy zarząd wspólnoty. Opłatę natomiast ponosić będą wszyscy wytwarzający odpady.

2. Co się stanie w przypadku niezłożenia deklaracji?
W razie nie złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości, co do danych zawartych w deklaracji gmina określi, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.

3. Co w przypadku niepłacenia za odpady?
W razie stwierdzenia, że właściciel nieruchomości nie uiścił opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uiścił ją w wysokości niższej od należnej, gmina określi, w drodze decyzji, wysokość zaległości z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W sprawach dotyczących opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

4. Czy należy płacić za osoby zameldowane, a niemieszkające na danej posesji (studenci, pracujący za granicą, itp.)?
Nie. Według ustawy opłata dotyczy osób zamieszkujących (wtedy wytwarzane są odpady), a nie osób zameldowanych. Składając deklarację właściciel nieruchomości składa dodatkowe oświadczenie informujące o tym, że określona osoba pomimo zameldowania nie mieszka na danej nieruchomości. Urząd oczywiście będzie sprawdzał te oświadczenia.

5. Jaki będzie nadzór, czy faktycznie segregowane są odpady, zgodnie z deklaracją?
Firma wywozowa będzie zobowiązana informować gminę o nieprawidłowościach w tym zakresie. (wg art. 9f ustawy). W przypadku niedopełniania przez właściciela nieruchomości obowiązku w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako zmieszane odpady komunalne i powiadamia o tym gminę.

6. Co należy zrobić z obecnie obowiązującą umową na wywóz odpadów?
W tym wypadku należy zweryfikować zapisy podpisanej umowy i wypowiedzieć samodzielnie w/w umowę zgodnie z podanymi w jej treści warunkami, aby od 1 lipca 2013 r. nie płacić podwójnej opłaty (jednej do gminy, drugiej dla firmy odbierającej odpady). Od lipca 2013 r. usługę odbioru od właścicieli nieruchomości w zamian za opłatę zapewnia gmina. Opłata przekazywana gminie w zamian za świadczenie usługi odebrania i zagospodarowania odpadów będzie obowiązkowa.

7. Czy gmina może wykorzystać opłatę za śmieci na inne cele?
Nie. Ustawa jasno wskazuje, jakie koszty mogą być pokryte z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Są to koszty:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
  • obsługi administracyjnej tego systemu,
  • koszt związany z wyposażeniem nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

Żadne inne wydatki nie mogą być pokrywane z wpływów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobranymi od mieszkańców.

8. Czy mieszkańcy budynków wielolokalowych mają obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
Mieszkańcy budynków wielolokalowych nie składają deklaracji indywidualnie do gminy, lecz zobowiązani są do złożenia Oświadczenia – ZOP 1 – na potrzeby sporządzenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi do swoich zarządców budynków: Spółdzielni Mieszkaniowej, Zarządów Wspólnot Mieszkaniowych.

9. Co w przypadku zadeklarowania przez zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej/Spółdzielni Mieszkaniowej segregowania odpadów, a pomimo to część mieszkańców bloku nie będzie tego robić?
Mieszkańcy bloków korzystają ze wspólnych pojemników do zbierania odpadów. Jeżeli część mieszkańców nie segreguje odpadów, wówczas naliczana jest opłata według wyższej stawki, ustalonej przez radę gminy (tzn. stawki za odpady zmieszane).

10. Do kiedy należy składać deklaracje?
Termin złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w gminie Nowogard upłynął 31 marca 2013 r., w związku z czym przypominamy tym właścicielom nieruchomości zamieszkałych, którzy do chwili obecnej nie złożyli stosownej deklaracji, o obowiązku jej złożenia. Deklaracje są nadal przyjmowane w Zarządzie Budynków Komunalnych, ul. 700 Lecia 14, 72 – 200 Nowogard.